Mommy-quizzen

Jeg har ladet mig inspirere af at svare på Mommy-quizzen, som incredibaby har sat til værks (PS. Klart en super sjov og ærlig blog for mødre), og tænkte, at jeg ville prøve at give mit bud på svarene på mommy-quizzen.

Jeg blev mor, da jeg var: 30 år, og med bryster der på daværende tidspunkt ikke kendte til tyngdekraften.

Jeg har så mange børn: 1 stk. tumling

Det fedeste ved at blive mor er: Den dér altoverskyggende kærlighedsfølelse og fornemmelse, når ens baby kigger på en og smiler – der er intet i hele verden, der slår den!

Det hårdeste er til gengæld: Mit vækkeur er gået på pension, og i stedet har jeg fået et af kød og blod. Jeg savner mit gamle vækkeur, hvor jeg selv kunne indstille alarmtidspunktet.

Total antal timers søvnunderskud efter jeg er blevet mor: Who’s counting? Ej, nu skal jeg også være sød. Til trods for en lidt turbulent start, så har Emil mere eller mindre sovet igennem siden han var to måneder (naturligvis med periodevise afbrydelser, but still :)). Dog har jeg i de omtalte perioder oplevet, hvordan det dér med manglende søvn kan være, og I mødre derude, der har stået eller står med den udfordring… YOU ROCK!

Mine tanker om at føde er: Jeg var på alle måder spændt og nervøs på én og samme tid før jeg skulle føde, og sætningen ”Jeg glæder mig til at føde”… Njah, not so much. Efterfølgende må jeg stadig påpege, at glæde er et meget stærkt ord i den forstand. Men jeg synes, at kvindekroppen er FÆNOMÆNAL, og jeg følte (og føler) mig som en rå urkvinde, der bragte et lille menneske til verden på den helt øko-agtige måde. Men jeg er ikke i tvivl… Jeg vidste ikke, hvad smerte var, før jeg pressede et helt individ ud af , hvad jeg vil mene, er et ALT for lille hul til den bedrift!

Mine tanker om flere børn er: ”Av for ind i helvede”, ”én gang til?!?, ”måske jeg gerne vil på sygehuset bare lidt før jeg rent faktisk ER 10 cm. åben og dermed i aktiv fødsel”…. Men jo, naturligvis kommer man også igennem en næste gang :)

Mødre der inspirerer mig: Min egen mor. Hun ved det helt sikkert ikke altid, og nok alt for sjældent i virkeligheden. Men jeg synes, hun sparker røv! Og om det er dét faktum, at jeg nu selv er blevet mor eller/og kombineret med hendes nye titel som mormor, så føler jeg, at vi har knyttet et endnu stærkere bånd, hvis muligt.

Mødre jeg stalker på Instagram: Andrea Elisabeth Rudolph (iværksætter med stort I og nybagt mor – behøver jeg sige, at hun – set med mine øjne – er ret så sej). Derudover følger jeg FirnRun, Cmette, cstadager og incredibabydk.

De primære TV-programmer der kører herhjemme: Go’ Morgen Danmark og The Kardashians. Det er TV-programmer, der kører i baggrunden, når dagen går sin vante gang, og hvis tv’et er tændt.

Hvis jeg kunne, ville jeg bruge hver dag på at: Se Suits, Gossip Girl, White Collar eller House of Cards og drikke rødvin.

Og jeg ville drikke…. Rødvin.

Yndlingsret: Lasagne. Og måske det hænger sammen med, at det er én af Emils favoritretter (hvis man kan have en favoritret i en alder af 7 måneder ;o))

Antal lortebleer jeg har skiftet siden jeg blev mor: Tæller remoulade-lorte-bleerne fra dengang han var helt spæd, og man ikke vidste, om afføringen egentlig kunne gå ind under kategorien “lort” med? I så fald – virkelig mange.

Hvis jeg ikke var mor ville mit liv formentligt se således ud lige nu: Jeg ville formentlig have pakket tasken og være klar til at drage på en tur til sydens sol, hvor der skulle dases, læses bøger (uden afbrydelser) zippes drinks, løbes ture på strandpromenaden… Og sove UDEN et vækkeur :)

I graviditeten havde jeg det: Fantastisk! Jeg var SÅ taknemmelig over den måde, min krop håndterede graviditeten på. Jeg var ”naturligvis” træt og lidt ved siden af mig selv i de første tre måneder, men derudover havde jeg det skønt, og var MEGET glad for at kunne løbe og gå til spinning frem til ca. tre uger før fødsel.

Og jeg fokuserede meget på: At være fornuftig i forhold til mit madindtag. Jeg vidste, at kiloene skulle af igen, så jeg tænkte over maden, men spiste samtidig dét, kroppen havde brug for. Og så talte jeg ned mod, at jeg med god samvittighed, kunne nyde et glas rødvin.

Efter vi blev forældre, så vores parforhold således ud: Alt er planlagt og ofte nøje overvejet.

Hvor vi før brugte meget tid på at: At lave spontane ting sammen og hver for sig (bemærk især ordet ”spontant”).

Mit bedste råd til kommende mødre: Bare rolig… Du vokser med opgaven! Og husk, at kærligheden til ens barn ikke sidder i småfolk-dragter, Lamaze-rangler, modermælk eller i den HELT rigtige barnevogn, med de rigtige hjul og i den korrekte nuance. Giver du dit barn mad, en ren røv og masser af kys, kan man ikke gøre noget galt. Hvil i din egen kærlighed og tro på, at  lige præcis DU ved bedst for dit barn. Er moderen glad, er barnet det formodentlig også (og nok i sidste ende også faderen).

Mit bedste råd til de, der overvejer at få børn: Gør det! Det er røvhårdt, fyldt med bekymringer, tanker og planlægning, men intet slår følelsen, når ens barn kigger på én og smiler.

Og PS. Sørg altid for at have MASSER af rødvin på lager ;o)



/G

Comments

Popular posts from this blog

”En oplevelse”, siger du....?

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Kære Emil