”En oplevelse”, siger du....?

I morges på vej på arbejde kørte jeg forbi én af flere lastbiler. Mange faktisk. Men den her ene lastbil fangede min opmærksomhed. Dog fastholdte jeg stadig blikket på vejen – no worries 😊

Lastbilen havde et kæmpestort billede af det smukke brusende vesterhav kombineret med teksten ”Jaccusi i Thy”, og så med et ”lille logo” (så lille som det nu kan være på en lastbil), hvor der stod ”Bakkedal – Fra os i Thy”. Det fik mig til at reflektere over indpakningen. Ikke kun af lastbilen, men også af deres smørbare produkter. Det er på mange måder en helt almindelig smørpakke, men den er pakket ind med så meget sjæl rent branding-wise, at det giver mig en oplevelse af ”den ægte vare”, når jeg køber produktet. For det gør jeg. Der kan være tilbud på Kærgården eller Lurpak, men jeg ender altid med Bakkedal. Hvorfor?

”Men er det så smagen?”
Næ. Eller nej, det er det faktisk ikke. Nu har jeg endnu ikke haft fornøjelsen af en smør-smagning (#pæntnejtak), men smagen er for mig fin. Rigtig fin. Men det er ikke grunden til, at jeg køber produktet. Det er pga. indpakningen, og den historie jeg får, når jeg køber produktet. Jeg får oplevelsen af  ”Jaccusi i Thy”, ”Networking i Thy”, ”Vandland i Thy”, ”Fitness i Thy”, “Gastronomi I Thy”, ”Myldretid i Thy” og “Vækkeur I Thy”. Og jeg kunne blive ved. Billederne er skarpe, smukke og troværdige, hvilket giver mig en fornemmelse af den ægte vare. Jovist, det er et (stjerne)-godt reklamestunt, men det faktum, at det ikke er en lille dreng, familie eller who-ever, der sidder og smager på det og siger ”Mmmmh.... Den er god.” gør det anderledes. Ægte. Fordi det er naturen, der taler.



”Say what?”
Jaja, det er måske lidt nørdede fagtanker, alt sammen pga. en lastbil, men ikke destomindre bekræfter alle disse tanker mig i et særdeles vigtigt aspekt. Hverdagsagtigt eller ej, så er indpakningen af produktet, forbrugerrejsen og ikke mindst forbrugeroplevelsen på så mange måder altafgørende vigtig. Og det er uanset, om du producerer fødevarer eller højttalere, sælger rejser eller kaffe, eller om du arbejder med flere forskellige brands. Det er sagen irrelevant. Det handler om at skabe den rigtige historie til det rigtige brand. Og man må da i dén grad sige, at Bakkedal har evnet at skille sig ud ved at promovere naturen og området i stedet for at fokusere på det enkelte produkt. Det er anderledes, og det virker. Og jeg er VILD med det - også produktet. Jeg tror samtidig på, at mange virksomheder kunne lære noget af at tage et nærmere kig på helheden omkring forbrugeroplevelsen – der er en grund til at customer journey er noget, som nogle arbejder meget med, uanset branche.

Og som kirsebærret på toppen, så er det jo en win-win for Thy, at Bakkedal samtidig ever at re-brande Thy, men det er så en helt anden snak. 

Thumbs up for en konge branding kampagne herfra!


/G 

Comments

Popular posts from this blog

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Kære Emil