To graviditeter og Rectus Diastase


Lad mig først slå fast. Det er ikke en eller anden russer, jeg refererer til, eller en fancy latinsk betegnelse for hæmorider. Nej, Rectus Diastase er faktisk den latinske betegnelse for delte mavemuskler. Noget der rammer de fleste gravide allerede under deres graviditet. Og hvis man ikke er påbegyndt træningen mod disse delte mavemuskler allerede under sin graviditet, så kan det altså tage mellem 4 til 24 måneder for dem at samle sig! Du kan læse meget mere om det her.
Nå, men anyhow… Jeg er fortsat i gang med kampen mod de sidste genstridige 6 kg. Og det går da heldigvis fremad. Denne gang har jeg besluttet mig for at gøre det rigtigt. At give kroppen, og i særdeleshed min core, den træning den trænger til, og fortjener. Udover at gå til Mamma Cross hver tirsdag og torsdag og mine løbeture, så har jeg netop mødtes med træneren for vores Mamma Cross hold, Emilie. (Og ja, jeg kan godt høre, at jeg lyder lidt for hellig ligenu... Men bare rolig. Der ryger stadig masser af chokolade indenbords ;o))
Nå, men Emilie kunne så fortælle mig, at jeg (som størstedelen af andre fødende kvinder) har delte mavemuskler, og med kyndig vejledning kunne jeg også selv mærke det. Det betyder så, at hvis ikke de bliver samlet, så kan man som kvinde gå rundt og ligne en, der er gravid i 4 måned hele tiden… Pænt nedtur, right? Jeg har derfor kastet mig helhjertet ind i et træningsprogram udarbejdet af Emilie, som har til formål at samle mine mavemuskler igen og styrke min core. Og for nu at være endnu mere stræberagtig, så har jeg en plan om at lave det hver dag. Det lyder måske lige lovligt ambitiøst, men det er faktisk et ret overskueligt program. Syv øvelser, hvor hver øvelse skal laves i to minutter = 15 minutter. Det er da lige til at klare :-)
Så nu må målet da være at stå endnu skarpere end efter Emil… Og jeg håber og tror, at det her program nok skal hjælpe på det!
Og på det que vil jeg kaste mig over dagens øvelser :-)

/G   

Comments

Popular posts from this blog

”En oplevelse”, siger du....?

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Let’s get this party started...