Fake it till you make it?
Jeg faldt for nyligt over denne her artikel fra Euroman: ”Så let (billigt) er det at få 10.000
følgere på Instagram”. Jeg blev straks fanget. Ikke fordi jeg selv ønsker
at have så mange følgere, tværtimod, men fordi det virkede som et interessant
stunt fra marketingbureauet Mediakix, som står bag undersøgelsen, der danner
baggrund for artiklen. Den korte historie: Mediakix satte sig for at undersøge,
hvad der skulle til for at skabe en falsk Instagramsucces. Med andre ord skabte
de to falske profiler, og efterfølgende købte de sig likes til profilerne, og
kunne slutteligt lande to virksomhedskontrakter til hver de to falske profiler.
Efter at have læst artiklen sidder jeg tilbage med mange
blandede tanker. Tanker der netop er ført til dette blogindlæg.
I virksomhedernes evindelige jagt på at nå især målgrupperne
Millinnials og Generation Z, så må der til tider tages mere alternative idéer i
brug. Det medgiver jeg. Nedenstående tegner en slags billede af Millinnials og Generation Z:
Men den føromtalte artikel påviser et problem, og et stort et af
slagsen. Den digitale verden og de sociale medier giver virksomheder adskillige
muligheder for at nå deres målgrupper, men der er også store udfordringer, som
man som virksomhed og privatperson skal forholde sig til. Jeg synes, at det er
skræmmende at vide, at det er ”så simpelt” at konstruere en falsk identitet på
de sociale medier. Og ligeså skræmmende: hvor nemt det er at købe sig til
likes.
For hvad er det egentlig for en social og digital
virkelighed vi befinder os i? ”The
Instagram influencer market size is currently 1 billion dollars. That figure is
set to double by 2019.” Det er i hvert fald en virkelighed, som vi bliver
nødt til at forholde os til ifølge Mediakix. Og det ser ud til, at de har en
væsentlig pointe... Det anerkendte Forbes Magazine formulerer sig således: ”(...) 73% of marketers say that they have
an allocated budget for influencer marketing. (…) 71% of consumers are more
likely to make a purchase based on a social media reference. And 70% of
teenage YouTube subscribers trust influencer opinions over traditional
celebrities.”Med andre ord - Når det kommer til markedsføring anno
2017 til Millinnials og Generation Z, så lader det til, at influencers er kommet
for at blive. De sociale medier skaber et landskab, hvor det at sælge produkter
også handler om personlighed.. Eller i hvert fald den konstruerede
personlighed. Og her tæller sekunderne. Det rigtige billede. Den rigtige video.
Det korte og rigtige budskab.
The social future
Shit. Wauw. Tanken om den fremtidige digitale og sociale
verden giver mig gåsehud. Det florerer der konstant. Pissespændende, ja!
Pisseudfordrende på godt og ondt, ja! Men skræmmende og med mangel på
autenticitet og nærvær... Ja, måske. Mediakix har med undersøgelsen påvist, at
det desværre er relativt nemt at skabe en fiktiv og digital person, der
appellerer til en ønsket målgruppe og som samtidig kan danne partnerskab med
virksomheder. Det bliver lidt for nemt at fake sig til succes.
Det stiller kort sagt store krav til virksomhederne, der
ønsker at indgå i partnerskab med de eftertragtede influencers. Virksomhederne
skal i højere grad se ind bag den konstruede virkelighed – af flere årsager.
Først og fremmest for at sikre, at der befinder sig en levende person bagved
den eftertragtede profil (desværre, men sandt). Dernæst til at sikre, at der er
mulighed for at skabe en synergieffekt mellem virksomhed og influencer. Ét
perspektiv, som jeg tror bliver endnu mere vigtig i den sociale og digitale
fremtid vi går i møde. Jeg tror på, at jo stærkere en synergieffekt og jo
mindre ”reklame-agtigt” det virker, jo mere troværdigt bliver det. Jeg tror på,
at det rette valg af influencer bliver endnu mere vigtig i fremtiden, og jeg
tror, at vi vil komme til at se flere mikro-influencers komme til live i søgen
efter nærvær og autenticitet. Vi skal huske på, at Millinnials og Generation Z
nærmest er vokset op med en social media profil fra dag 1. Og når man har fået
de sociale medier ind med modersmælken betyder det, at disse målgrupper er
langt mindre tilbøjelige til at falde for de ”lette” tricks. Der skal mere til –
ægte content, serveret på den rigtige måde.
De sociale medier er kommet for
at blive. Ingen tvivl om det. Men jeg tror, at vi kommer til at se en ændring i
brugen af dem, og i brugen af af influencers, især når det kommer til brug af
markedsføring overfor Millinnials og Generation Z. Jeg tror (og håber på), at
der vil komme mere nærvær, autenticitet, hverdagsrealisme ind, og at content
ikke bare bliver det buzz-ord, som det desværre fremstår lidt som i dag.
Influencerbranchen kommer til at gennemgå en interessant udvikling, der kommer
til at gøre den endnu mere vigtig, hvis virksomhederne gør brug af den på den
rigtige måde. Netop med fokus på synergieffekter – det tror jeg (på den lange
bane) er smart business.
Jeg ser frem til at være en del
af den digitale marketingbranche med glæde, spænding, passion og ærefrygt.
/G
Comments
Post a Comment