Fake it till you make it?

Jeg faldt for nyligt over denne her artikel fra Euroman: ”Så let (billigt) er det at få 10.000 følgere på Instagram”. Jeg blev straks fanget. Ikke fordi jeg selv ønsker at have så mange følgere, tværtimod, men fordi det virkede som et interessant stunt fra marketingbureauet Mediakix, som står bag undersøgelsen, der danner baggrund for artiklen. Den korte historie: Mediakix satte sig for at undersøge, hvad der skulle til for at skabe en falsk Instagramsucces. Med andre ord skabte de to falske profiler, og efterfølgende købte de sig likes til profilerne, og kunne slutteligt lande to virksomhedskontrakter til hver de to falske profiler.




Efter at have læst artiklen sidder jeg tilbage med mange blandede tanker. Tanker der netop er ført til dette blogindlæg.

I virksomhedernes evindelige jagt på at nå især målgrupperne Millinnials og Generation Z, så må der til tider tages mere alternative idéer i brug. Det medgiver jeg. Nedenstående tegner en slags billede af Millinnials og Generation Z:




Men den føromtalte artikel påviser et problem, og et stort et af slagsen. Den digitale verden og de sociale medier giver virksomheder adskillige muligheder for at nå deres målgrupper, men der er også store udfordringer, som man som virksomhed og privatperson skal forholde sig til. Jeg synes, at det er skræmmende at vide, at det er ”så simpelt” at konstruere en falsk identitet på de sociale medier. Og ligeså skræmmende: hvor nemt det er at købe sig til likes.


For hvad er det egentlig for en social og digital virkelighed vi befinder os i? ”The Instagram influencer market size is currently 1 billion dollars. That figure is set to double by 2019.” Det er i hvert fald en virkelighed, som vi bliver nødt til at forholde os til ifølge Mediakix. Og det ser ud til, at de har en væsentlig pointe... Det anerkendte Forbes Magazine formulerer sig således: ”(...)  73% of marketers say that they have an allocated budget for influencer marketing. (…) 71% of consumers are more likely to make a purchase based on a social media reference. And 70% of teenage YouTube subscribers trust influencer opinions over traditional celebrities.”Med andre ord - Når det kommer til markedsføring anno 2017 til Millinnials og Generation Z, så lader det til, at influencers er kommet for at blive. De sociale medier skaber et landskab, hvor det at sælge produkter også handler om personlighed.. Eller i hvert fald den konstruerede personlighed. Og her tæller sekunderne. Det rigtige billede. Den rigtige video. Det korte og rigtige budskab.

The social future
Shit. Wauw. Tanken om den fremtidige digitale og sociale verden giver mig gåsehud. Det florerer der konstant. Pissespændende, ja! Pisseudfordrende på godt og ondt, ja! Men skræmmende og med mangel på autenticitet og nærvær... Ja, måske. Mediakix har med undersøgelsen påvist, at det desværre er relativt nemt at skabe en fiktiv og digital person, der appellerer til en ønsket målgruppe og som samtidig kan danne partnerskab med virksomheder. Det bliver lidt for nemt at fake sig til succes.

Det stiller kort sagt store krav til virksomhederne, der ønsker at indgå i partnerskab med de eftertragtede influencers. Virksomhederne skal i højere grad se ind bag den konstruede virkelighed – af flere årsager. Først og fremmest for at sikre, at der befinder sig en levende person bagved den eftertragtede profil (desværre, men sandt). Dernæst til at sikre, at der er mulighed for at skabe en synergieffekt mellem virksomhed og influencer. Ét perspektiv, som jeg tror bliver endnu mere vigtig i den sociale og digitale fremtid vi går i møde. Jeg tror på, at jo stærkere en synergieffekt og jo mindre ”reklame-agtigt” det virker, jo mere troværdigt bliver det. Jeg tror på, at det rette valg af influencer bliver endnu mere vigtig i fremtiden, og jeg tror, at vi vil komme til at se flere mikro-influencers komme til live i søgen efter nærvær og autenticitet. Vi skal huske på, at Millinnials og Generation Z nærmest er vokset op med en social media profil fra dag 1. Og når man har fået de sociale medier ind med modersmælken betyder det, at disse målgrupper er langt mindre tilbøjelige til at falde for de ”lette” tricks. Der skal mere til – ægte content, serveret på den rigtige måde.

De sociale medier er kommet for at blive. Ingen tvivl om det. Men jeg tror, at vi kommer til at se en ændring i brugen af dem, og i brugen af af influencers, især når det kommer til brug af markedsføring overfor Millinnials og Generation Z. Jeg tror (og håber på), at der vil komme mere nærvær, autenticitet, hverdagsrealisme ind, og at content ikke bare bliver det buzz-ord, som det desværre fremstår lidt som i dag. Influencerbranchen kommer til at gennemgå en interessant udvikling, der kommer til at gøre den endnu mere vigtig, hvis virksomhederne gør brug af den på den rigtige måde. Netop med fokus på synergieffekter – det tror jeg (på den lange bane) er smart business.

Jeg ser frem til at være en del af den digitale marketingbranche med glæde, spænding, passion og ærefrygt.

/G 

Comments

Popular posts from this blog

”En oplevelse”, siger du....?

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Kære Emil