The social fix
Tommelfingeren kører i en pulserende bevægelse opad. Jeg
sluger de nyligt indkomne billeder på Instagram til mig, og får efterspurgt
style no. på tøj til E og/eller til mig selv. Hastigt er jeg videre til
Facebook – the Oldie but Goodie. Tommelfingeren fortsætter sit vante flow, og
der bliver kastet et par likes både personlige og kommercielle billeder. Snapchat
– Bum, med et par click er det også klaret. Jeg trykker på Home-knappen, og er
hastigt videre på Twitter, hvor mine øjne ivrigt scanner feedet – mon der er
sket noget nyt? Jeg tjekker til sidst min mail. Nå, måske jeg skulle komme
igang nu.
Repeat...
Ovenstående er én af mine dagligdagsopskrifter – en opskrift
som faktisk kan bruges på tværs af døgnets 24 timer. En slags social fix, som i
virkeligheden også handler om alt andet end social. Det kunne være the Fashion fix, the curiosity
fix, the inspirational fix, the “oh-I-need-that” fix and so on. Jeg
kunne blive ved. Og lige præcis dét afspejler de sociale medier, som vi kender
dem i dag. Nemlig, at de sociale medier i dag ikke kun længere handler om at få
finde ud af, hvad folk i netværket ”has been up to”, men i ligeså høj grad om
at modtage ydre stimuli fra virksomheder, ubevidst naturligvis. Og nej, det
handler ikke om banner-annoncer (selvom de på sin vis jo har sin berettigelse),
men i højere grad om indhold... Sorry, content, og hvad er endnu mere vigtigt -
det rigtige af slagsen.
Content. Et lille ord, men med meget stort indhold. For hvad
er content, og hvad er det rigtige content? Content handler i høj grad om at
målrette sit indhold, og give det nærvær, autenticitet og personlighed, selvom
det kommer fra en virksomhed.
Er det muligt? JA! Er det svært? Tjoh, måske, det er i hvert
fald nok mere svært end at lave en bannerannonce. Men hvordan så? Well, lad mig
give et par eksempler:
# Kommunikation, Kommunikation,
KOMMUNIKATION
Jeg følger @luksusbaby (en webshop beliggende i Aalborg, der sælger børnetøj af god kvalitet) på Instagram, og de har i dén grad forstået, at de sociale medier handler om nærvær og god (og tilgængelig) kommunikation. Udover en kundeservice fra 07.00 – 23.00 (ja, du læste rigtigt), så er de dygtige til at poste inspirerende billeder. Men hvad der er mindst ligeså afgørende er, at stort set alle besvarelser falder inden for ganske få timer og nogle gange endnu hurtigere, hvilket ikke kun er prisværdigt, men også en stor del af det, der skaber loyale kunder.
Jeg følger @luksusbaby (en webshop beliggende i Aalborg, der sælger børnetøj af god kvalitet) på Instagram, og de har i dén grad forstået, at de sociale medier handler om nærvær og god (og tilgængelig) kommunikation. Udover en kundeservice fra 07.00 – 23.00 (ja, du læste rigtigt), så er de dygtige til at poste inspirerende billeder. Men hvad der er mindst ligeså afgørende er, at stort set alle besvarelser falder inden for ganske få timer og nogle gange endnu hurtigere, hvilket ikke kun er prisværdigt, men også en stor del af det, der skaber loyale kunder.
Jaja, nogle ville måske kommentere på det faktum, at det jo
ikke er en stor koncern, og det dermed er nemmere for et firma som @luksusbaby
at skabe god kommunikation og dermed loyale kunder. Måske, men så lad mig komme
med et andet eksempel.
Bestseller er en stor og international koncern med mange
butikker rundt omkring i verden. På samme måde som @luksusbaby, er Bestseller
dygtige til at skyde inspirerende billeder, der giver én lyst til at købe tøjet
(smart, ikke? ;o)). Hver eneste gang er der naturligvis linket til sættet, så
det er nemt at tilgå, men skulle man have en forespørgsel på eksempelvis hvilke
butikker et givet item kan købes i, så går der også her ganske kort tid, før du
får et svar. Èn altafgørende force, hvis man som virksomhed har forvildet sig
ind på de sociale medier.
Og inden indvendingen”Jo jo Gitte, men det er jo nemt at
være god på de sociale medier, når man har et fedt produkt at tage billeder af,
ikke?” kommer, så lad mig slå fast. Jo, fashion og livsstil er jo essentielt og
ofte lækkert på de sociale medier, men det er jo kun lækkert, hvis man formår
at bruge det rigtigt.
Men hvad tricker så forbrugeren inde i mig, og hvad er
content i min verden? Well, det er straks en længere snak. Men i stedet for
ord, så vil jeg prøve at afspejle i firkanter, hvad jeg kan kvittere som content
for mig:
Og hvorfor så disse? Well, det handler i høj grad om drømme
og lykke. Store drømme og hverdagslykke. I hvert fald, når det kommer til nogle
af de ting, der inspirerer mig på de sociale medier. Eksempelvis tiltaler
billedet fra @vilaglobal med nederdelen mig ikke i forhold til min stil, men det vækker en
fornemmelse og en lyst til at rejse til Rom og slentre ned ad de
brostensbelagte gader med en gelato i hånden, og lige præcis hér passer
nederdelen ind. Billedet med kalenderen fra @atelieraarhus giver mig en
inderlig lyst til at droppe min digitale kalender, og købe en smuk kalender som
denne (hvilket jeg uden tvivl havde gjort, hvis den ikke var udsolgt) og finde
en fyldepen og skrive på blanke sider med den følelse det giver. @Bestseller.com
har med deres billede skabt en følelse af hygge. Jeg forestiller mig at krybe
ind under et tæppe med en kop lækker hjemmelavet Chai Latte og et godt stykke
chokolade (ikke at forglemme) – at se bort fra hverdagens vante trumme-rum og
bare nyde øjeblikket. Til trods for, at
min dreng ikke engang er fyldt 1 år endnu, så formår @luksusbaby at give mig
lysten til at købe (en lyst, som jeg faktisk relativt ofte må efterkomme), og
jeg er mentalt igang med at se, hvordan lille E springer rundt iført det lækre
outfit. Drømme er nogle gange dyre, og @Rolex formår i dén grad at sætte fut i mine materialistiske drømme med denne lækre sag, som jeg allerede mentalt har stylet med aften- og hverdagsoutfits. @Chri_Chri giver mig ofte et smil på læben, både takket være deres fængende
artikler, men ikke mindst pga. deres quotes, for det dér – det ER mig ;o) Billedet
fra @pejgruppen giver mig stof til eftertanke, når det kommer til min
faglighed, og ikke mindst min passion for de sociale medier. @richmondandfinch
tager nogle super lækre billeder, der for alvor sætter gang i min køblyst, når
det kommer til køb af iPhone covere – køb, som jeg normalt faktisk helst bruger
ganske få kroner på. Og alligevel har jeg for et par måneder siden ofret et par
hundrede kroner på et iPhone cover – alene fordi, det var for lækkert!
Når det kommer til mennesker, jeg følger er det noget andet, da det i langt højere grad
handler om personlighed, og det er i virkeligheden et helt andet blogindlæg :-)
Alt dette betyder, at de sociale medier i højere grad
handler om at skabe relevant indhold for den enkelte bruger, og indgå i dialog
med dem, bevidst og ubevidst, da man som virksomhed er med til at skabe drømme.
Og nej, virksomheder har naturligvis svært ved at at målrette budskaber til
enkeltindivider, men så længe der er styr på segmenteringen af målgrupperne, så
skabes der rent faktisk også relevant content, som kan gøre en forskel for den
enkelte bruger.
Som virksomhed er det jo værd at bemærke, at eksempelvis Facebook er blandt de største (hele 47%), når det
kommer til indflydelse på forbrugeres køb (amerikansk undersøgelse, januar,
2016) mod ”kun” 24% i 2011.
Med andre ord: Brug de sociale medier klogt. Vær strategisk
i din process, nærværende i din kommunikation og skab det rigtige content. Det
kan rent faktisk gøre en verden til forskel.
/G
Comments
Post a Comment