"Det føles bare lidt mere hyggeligt..."

I den højteknologiske tidsalder, som vi lever i i dag, kender det fleste til det... Valget mellem de fysiske og håndgribelige magasiner eller vores tuds nye online "vidensbank" i form af blogs, webites osv. Printmagasinernes salgstal er fortsat dalende, imens der kommer flere og flere digitale læse-løsninger, uanset om du søger et opskrifter, skønhedsfif eller en god bog. Jeg var i sidste uge en tur i Aarhus, hvor jeg (traditionen tro) befandt mig på Starbucks. Jeg havde taget mit nye yndlingsdameblad med (Chri Chri - det bedste damemagasin til dato!) og havde intentioner om at sætte mig med en kop god kaffe imens Emil puttede sødt i barnevognen (okay, indrømmet... Det var ikke helt sådan det endte, tak til Emil for at blive sulten ;o)). Ikke desto mindre bemærkede jeg, hvordan mange af dem, der sad alene som jeg selv sad med telefonen, og læste. Om det var en email eller ej, ved jeg naturligvis ikke, men et par enkelte sad med telefonen fremme og læste mere eller mindre konstant. Det fik mig til at spekulere... Hvorfor er det, at man hellere ynder at sidde med sin telefon, tablet eller laptop for at læse på nettet? Hvad er det, udover det økonomiske perspektiv, at printmagasinerne falder? Her et par få årsager... 

1. Den digitale tidsalder revolutionerer "gang på gang" måden, hvorpå vi interagerer på, og i endnu højere grad også vores "jeg-stunder", hvor man flygtigt tjekker de magasiner, som man har interesse i via app'en fra sin telefon (som selvfølgelig holder alle disse sites samlet ét sted). Ergo: det skal være nemt, hurtigt og bekvemt - og det er den digitale version i høj grad. 

2. Den digitale løsning er altid (more or less) tilgængelig i modsætning til printmagasinet, som man (ligesom undertegnede gjorde) skal tage med, hvis man ønsker at læse. Besværligt er måske så meget sagt, men ikke desto mindre er det andet meget nemmere. 

3. Det digitale liv er spontant. Man ser et forslag på Facebook om en spændende ret, ny butik eller andet, og før man har set sig om, finder man magasinet, som anbefaler den omtalte ret eller butik. Det er flyvsk, præcis som livet på mange måder er i dag.

Men men men... Hvad blev der af autenticiteten og hyggen? De som kender mig ved, at jeg er en hyggetrold (lidt udover det sædvanlige), men... Som jeg (for en særdeles kort stund) sad dér i Salling (efterfulgt at en lettere panisk "Må jeg få min kaffe hældt i en to-go kop og undskyld, jeg væltede koppen og tallerkenen på modsatte bord i farten) kom jeg til at tænke på, hvorfor jeg gik ind til byen og købte mit Chri Chri magasin til 69 kroner i stedet for at blot (fortsat) læse med på hjemmesiden, og svaret faldt mig så ganske naturligt: "Det føles bare lidt mere hyggeligt og ægte at sidde med et magasin imellem hænderne." 
For mit vedkommende begraver jeg mig meget mere i et magasin, som jeg sidder med i hænderne, end hvis jeg sidder og læser noget på en skærm.Naturligvis bruger jeg magasiners websites til at browse og følge med i nye ting og sager, men når der er noget, der virkelig fanger min opmærksomhed, så skal jeg sidde med det i hænderne og mærke valget af højkvalitetspapiret, betragte billederne og med andre ord lade fingrene læse med. Ikke sporadisk, hurtigt og nemt, men fordybelse og fokus på detaljerne, og mange øjeblikkes stjålne Gitte-tid.

Da jeg kom hjem fra min Aarhus-tur, og ikke havde fået det øjeblik med bare Gitte-tid, fik jeg givet Emil noget mad og ikke så lang tid efter skulle han sove middagslur, og så gjorde jeg det, som jeg havde drømt om så længe: En kop Chai Latte, lidt baggrundsmusik, benene op og så nyde mit indkøbte magasin og bare have "mig-tid". Og jeg siger det bare... Det havde vitterligt ikke været det samme med en iPad eller lignende i hænderne. Så for mig må jeg blankt erkende, at det er én af de få måder at bevare hyggen og autenticiteten i en ellers ret så digital hverdag :-) 

/ G


Comments

Popular posts from this blog

”En oplevelse”, siger du....?

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Kære Emil