Sandheden om livet på barsel

Velkommen til 2016, og velkommen til en helt ny verden... Nemlig livet som mor (Shiiiit, jeg er nogens MOR nu - hvor vildt er det lige). Velkommen til et væld af følelsesmæssige rutsjebaneture, lykkerus og bekymringer, følelsen af konstant at ligne en omvandrende zoombie, "malkehjerne" (og ja, det findes!) og til en gardarobe, som stadig er for lille (forsøger dog at berolige mig selv med, at lille Emil "kun" er 8 uger, så det skal nok komme). Men... WAUW for en omvæltning!

Livet som mor starter med en kraftanstrengelse a la et marathon i form af en fødsel (tidsmæssigt næsten det samme for mit vedkommende – fra vandafgang til fødsel = 6 timer). Dernæst har man pludselig fået en helt ny titel – mor! På papiret er kalenderen måske tom, men hverdagen er helt anderledes som nybagt mor! Med ét har man for en stund givet afkald på egen kontrol over hverdagen, som pludselig styres af det her lille menneske (som vel at mærke har vokset inde i din mave, hvilket er mindst ligeså vildt at tænke på). Så for at mane manges fordomme til jorden, så er det at holde barsel altså ingen ferie.  Det havde jeg heller ikke troet, men det er alligevel kommet lidt bag på mig, hvor meget man egentligt er ‘på’. Jeg er ikke længere bare Gitte. Mine behov kommer ikke længere i første række. For jeg er nu nogens mor. Emils mor. Med det sagt er det dog vigtigt for mig at pointere, at hvis mor ikke har det godt, så har lille E det heller ikke godt. Så jeg forsøger at huske at være Gitte og nyde de små stunder, hvor jeg ”bare” er mig. Og den del er vigtig – i hvert fald for mig. For kun på dén måde kan jeg være den bedste udgave af mig selv, og dermed også den bedste mor for Emil.
Men den kære barsel bringer også nye oplevelser og erkendelser til hverdagen som mor. Her er et lille udpluk af mine, råt for usødet:

#1: Du havde måske tænkt, at du skulle læse den der spændende nye krimi man ikke havde haft tid til endnu. Men når baby endeligt sover er man så træt, at man også selv sover eller spiser.
#2: Du har glædet dig til at komme af med maven når baby var poppet ud. Indtil du finder ud af at din opspilede ballonmave bare kommer til at ligne en ballon hvor festen for længst er forbi og luften langsomt sivet ud. Sådan helt seriøst. Hej buddingmave!
#3: Man kan i bogstaveligste forstand hoppe af glæde over en 8 timers sammenlagt søvn, og tænker hver gang ”YES – nu kører det! Nu sover han 8 timer hver nat”. 
#4: Nu skulle du endeligt leve barselslivet med nybagte tærter og rengøring af huset alt imens baby ligger og pludrer. Dream on! Før du har set dig om er klokken 17.00, og det eneste du har nået er at fodre baby, småsove samt småspise, og ellers trave kilometer rundt i det lille hjem med baby på armen. (PS. Bare dette indlæg har taget flere uger at få skrevet :-))
#5: Kan man både nyde at være på barsel og savne at være på arbejde på én og samme tid? JA, det kan man, og ja, det er er rent faktisk lovligt, og gør dig ikke til en dårligere mor.
#6: Man tager ofte sig selv i at stå og vugge fra side til side uden baby på armen, selvom man står og fører en fuldvoksen samtale. SUK – kroppen og vanerne har allerede overtaget.
#7: Kontrol er uden tvivl en by i Rusland! I selvsamme sekund du har fået baby puttet og tænker ”YES – frokosttid”, så vågner baby og skal underholdes. Så forbered dig på, at du må lære at navigere i dit kontrolgen og til tider (læs = nok ret ofte) kan risikere at komme for sent til aftaler.
#8: ”Hvis jeg ammer/malker ud (oh yes, say hello til Nora Malkeko), er det så ikke noget med, at man taber sig hurtigere?”… Well, nej! Eller måske du er født med drømmekroppen, der på magisk vis tryller din ”før-graviditets-krop” tilbage præcis som græskaret, der forvandler sig til en karet i Askepot. Hvis du er én af dem, så NYD det for guds skyld! Andre, heriblandt undertegnede, skal arbejde hårdt for sagen, og med afbrudt søvn, så er det ikke altid, at løbeskoene står forrest i skabet.

Ok – alt spøg til side, så nyder jeg at gå derhjemme med lille E. Lige pt. kan jeg faktisk ikke forestille mig nogen anden hverdag end den han og jeg har sammen lige nu, men jeg ville lyve, hvis jeg ikke sagde, at jeg også glæder mig til at komme på arbejde igen. Så jeg sørger for at nyde mit barselsliv med lille E, fordi jeg ved, at jeg også ser frem til at vende tilbage til jobbet, når den tid er. Én ting er dog sikkert:  Alverdens manglende søvn, skrigeture eller andet overgås med flere længdemeter, når får det største smil fra ens lille baby :-) <3


/ G

Comments

Popular posts from this blog

”En oplevelse”, siger du....?

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Kære Emil