En gravids bekendtgørelser...

Jeg ELSKER at være gravid, misforstå mig ikke. Jeg døjer ikke med de vilde gener (og har heller ikke gjort det hidtil), føler mig nogenlunde frisk og er ikke så hindret (endnu) af maven. Okay, indrømmet.. Det er en smule frustrerende ikke at kunne passe sit tøj, som på en eller anden mystisk måde er skrumpet ind til ingenting (?!). Men ellers, så nyder jeg det i fulde drag og for hver dag, der går, hvor jeg kan mærke mere og mere liv, så føler jeg mig yderst velsignet. En følelse, der er værd at huske på (selv på de dage, hvor man måske er skidt), fordi... Ikke alle er ligeså priviligerede, og for mange er det en kamp at blive gravide, som er fyldt med op- og nedture. Så jeg tillader mig selv at føle mig privilegeret og velsignet. Ikke at jeg ikke til tider rammes af en ubeskrivelig usikkerhed ”Hvordan skal vi dog klare det her? Bliver vi gode forældre? Bliver jeg en god mor?” osv. Tankerne er mange og forventningerne til én selv er høje. Ikke i forsøget på at være perfekt, men i forsøget på at gøre det godt nok.


Det starter allerede ved opdagelsen af, at man er gravid: ”Hvordan bør jeg leve? Hvordan skaber jeg de bedste forudsætninger for den lille skabning, der vokser i min mave?” Så kommer det til det store og forkromede baby-udvalg i forhold til transportforhold, tøj, babyalarm, barnevogn, dyne osv. ”I kan vælge den her babyalarm, som er god, men som har et højere niveau af stråling end denne her. Denne her har markedets laveste stråling, og er godt nok også lidt dyrere, og selvom strålingen ikke er påvist skadelig, hvad vælger man så? Der er den her dyne med almindelige dun, og så har vi den her temperaturregulerende dyne, som hjælper dit barn med at sove bedre. Igen er den sidstnævnte lidt dyrere, men en god investering.” Og sådan kunne jeg blive ved... Beslutningerne og overvejelserne er uendelige! Og som sagt handler det ikke om at kunne levere det perfekte billede udaftil, men om at starte ud med følelsen af, at man gør det bedste man kan – allerede inden den lille kommer til verdenen. Og så er der alle tankerne om forældreopdragelse... Ih guder! Don’t even get me started! Alle kommende og nuværende forældre ville seriøst lyve, hvis de ikke allerede som parents to be har tænkt tanken om trodsalderen, tv-tider, sukkerindtag osv.

Men livet som gravid er for mit vedkommende en fornøjelse, selv med alle tankerne. Der er dog lige én lille bitte ting, som jeg især savner. Mit løb og min gamle form, hvor jeg ikke behøvede at føle mig forpustet (prustende som en hest), når jeg går op ad trapperne herhjemme. Og nårh ja, som nævnt før, at kunne passe sit tøj. Og at kunne ordne negle på fusserne uden at skulle sidde i et eller andet mystisk forsøg på en alternativ YOGA stilling. Så ja, der er en lille smule, der er en my mere besværligt som gravid, og det bliver med garanti endnu mere morsomt for andre at opleve, jo længere jeg kommer hen i graviditen.
I den forbindelse har jeg prøvet at samle lidt ”fun facts” om at være gravid, set fra mit synspunkt:

1.       Den uomtvistelige konstante følelse af at være småtyk i de første par måneder, hvor ens omgangskreds ser mystisk på én, når maven buler mere end den plejer. Det ligner måske mest af alt et surt opstød, der har sat sig fast.

2.       I takt med at maven vokser, kommer der yderligere udfordringer. Som f.eks. jo større maven bliver, jo længere væk skal man fra spisebordet, som så resulterer i, at man spilder ned af sig selv.

3.       Afstandsbedømmelse er en by i Rusland! Jeg støder ind i dørkarme, skabe og andre mennesker, fordi jeg til stadighed tror, at jeg kan suge maven ind – alt sammen til stor morskab for folk omkring mig.

4.       Jeg har aldrig haft kroppen til at gå med korte mave-bluser, men på én eller anden måde er mine bluser blevet en del af 90’er moden.

5.       Den første gang man mærker liv er ubeskrivelig. Uden tvivl. Men den er godt nok også anderledes... Man er en smule i tvivl om, om man bare har alvorlig luft i maven. I hvert fald lige indtil, at man får et stød i siden, hvilket bringer ens tanker tilbage til ”Alien”-filmen.

6.       Barbering af enhver slags er den ugentlige udfordring, og den bliver blot sværere uge for uge.

Så med andre ord... En graviditet er en finurlig størrelse, som bringer en fremtidsovervejelser, udfordringer, lyksalige stunder, hårrejsende spekulationer, ro og uro, & ikke mindst ren og skær glæde. Men det er vigtigt at huske, at nutidens og fremtidens gravide er objekter for den iscenesættelse, samfundet, medierne og vi selv udsætter os selv for. Og det betyder, at kravene til os selv bliver højere og højere. Det skal vi lære at leve med, og midt i al den forvirring skal vi huske på, at vi er skabt til at vokse med opgaven.

/G

Comments

Popular posts from this blog

”En oplevelse”, siger du....?

Barselslivet - fordomme om den dér mødregruppe

Kære Emil